fredag 21 november 2008

Då var det äntligen dags för årets första lussebullebak och även den här gången så gick allt som det skulle. Jag brukar vara ganska duktig på att glömma nån ingrediens men jag hade god hjälp av Arvid och Miranda.
Man får verkligen julkänslor när man bakar med saffran, doften som sprider sig när de första katterna är i ugnen är helt gudomlig.Nu vill jag börja pynta för advent, hänga stjärnor i fönstren, göra små stilleben och framför allt få i ordningställa årets adventljusstake som ska pryda bordet fram till julafton.
Miranda och Arvid var delaktiga i bakandet de första tio minuterna, men tyckte att degen kladdade fast. Jag tror att de jämförde med trolldegen de leker med i mellanåt och det är klart att den degen är lättare att handskas med. Den som penslade med ägg, satte dit russin och slutligen strödde pärlsockret, det var Adam!

Den som penslade med ägg, dekorerade med russin och strödde över pärlsockret, det var Adam.
Resultatet blev 42 stycken alldelles underbara lussekatter som nu ska provsmakas med kall mjölk till barnen och nybryggt kaffe till oss vuxna!

1 kommentar:

Fia sa...

Wow, de ser väldigt goda och fina ut. Kan du inte skicka upp en påse till mig?